IdÄ…c do sklepu rowerowego zazwyczaj spotykamy siÄ™ z pytaniem – gdzie Pani/Pan chcÄ… jeździć i jak. Pytanie jak najbardziej na miejscu, bo od tego czy chcemy poruszać siÄ™ w mieÅ›cie, urzÄ…dzać dÅ‚uższe wycieczki rowerowe, czy też chcemy Å›migać po górach zależy dobór wÅ‚aÅ›ciwego sprzÄ™tu. Jednak nawet najlepiej dobrany rower do naszych potrzeb to nie koniec.
Â
Najważniejsza jest wÅ‚aÅ›ciwa pozycja na rowerze, bo to ona w najwiÄ™kszym stopniu wpÅ‚ywa na komfort jazdy w przypadku roweru miejskiego z jednej strony, do optymalnej pozycji wyÅ›cigowej na rowerze górskim. Na to jak bÄ™dzie siÄ™ nam jeździÅ‚o na rowerze, zasadniczy wpÅ‚yw majÄ… – wysokość i nachylenie siodeÅ‚ka, odlegÅ‚ość siodeÅ‚ka od kierownicy, rodzaj i wysokość kierownicy, jej kÄ…t wygiÄ™cia oraz kÄ…t pomiÄ™dzy plecami a ramionami. Sporo tego jednak podejÅ›cie do tematu krok po kroku pozwoli nawet samemu ustalić sobie potrzebne parametry. Dużo lepszÄ… metodÄ… jest skorzystanie z porad specjalistów, którzy zajmujÄ… siÄ™ tzw. fittingiem. Na stronie veloart, firmy zajmujÄ…cej siÄ™ profesjonalnie tym tematem możemy przeczytać:
Â
Właściwe dopasowanie ludzkiego ciała do roweru to osiągnięcie wygodnej, wydajnej, silnej i aerodynamicznej pozycji, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia kontuzji. Zróżnicowanie potrzeb i silnie zindywidualizowana anatomia człowieka sprawiają, że dobór odpowiedniej pozycji stał się niezwykle istotnym elementem w celu maksymalizacji wysiłku fizycznego podczas jazdy na rowerze. Pozycja aerodynamiczna nie zawsze zapewnia komfort, bywa również, że nie sprzyja generowaniu największej mocy. I odwrotnie – pozycja wygodna i komfortowa nie zawsze przekłada się na zachowanie aerodynamiki i wydajne przekazanie energii.
Â
Naszym celem staje się odnalezienie pozycji zapewniającej równowagę pomiędzy komfortem, wydajnością i aerodynamiką. Niezależnie od stopnia Twojego zaawansowania i przeznaczenia roweru, jako profesjonalnego sprzętu na wyścigi MTB, szosowe, torowe czy triathlonowe, codziennego środka transportu lub dopełnienia weekendowego wypadu, wymagania jakie stawiasz sobie i swojemu rowerowi są silnie zindywidualizowane.
Â
NatknÄ…Å‚em siÄ™ ostatnio na dość ciekawy przewodnik, wydany przez firmÄ™ Humpert – wÅ‚aÅ›ciciela marki Ergotec. W dość prostej formie wyjaÅ›nia wszystkie problemy zwiÄ…zane z dopasowaniem roweru, ale także pokazuje, jak sobie z nimi poradzić. ZÅ‚ota zasada: „PomyÅ›l dynamiczne” podczas jazdy na rowerze! Upewnij siÄ™, żeby aktywnie wykorzystać jak najwiÄ™cej mięśni jak to tylko możliwe. PamiÄ™taj, aby na przemian odciążać swoje rÄ™ce, poÅ›ladki i nogi – twoje trzy punkty kontaktu z rowerem.
Â
Punktem wyjÅ›cia dla wygodnej postawy konsekwentnie jest prawo „dynamiki” pozycjonowania miednicy. WedÅ‚ug ekspertów, jeÅ›li kÄ…t miednicy jest ustawiony nieprawidÅ‚owo, może powodować ból w zupeÅ‚nie innym miejscu w organizmie (np. na ramiÄ™, plecy, itd). Kiedy miednica jest ustawiona pod prawidÅ‚owym kÄ…tem, krÄ™gosÅ‚up nabiera ksztaÅ‚tu „S”, tworzÄ…c w ten sposób plecy z lekkim naturalnym zagłębieniem. Kiedy miednica jest ustawiona pod zÅ‚ym kÄ…tem, przechyla siÄ™ lekko do tyÅ‚u i ustawia w „pionowej” pozycji. W rezultacie otrzymamy zaokrÄ…glenie pleców i krÄ™gosÅ‚upa.Â
Â
W zależności od rodzaju roweru, optymalna pozycja jest inna. Można to zobaczyć na 4 różnych przykładach:
Â
1) Rower klasyczny (holenderski)
Pozycja rowerzysty powinna być jak najbardziej komfortowa i wyprostowana. Plecy są ustawione prawie pod kątem prostym w stosunku do podłoża, a chwyty kierownicy jak najbardziej zbliżone do torsu.
Â
2) Rower miejski
Najlepsze rozwiązanie do poruszania się po mieście. Pozycja pleców jest w tym przypadku nieco pochylona (ok. 60-70 stopni) w stosunku do podłoża a chwyty kierownicy są umieszczone w miarę wysoko.
Â
3) Rower trekkingowy
JeÅ›li lubisz dÅ‚ugie wycieczki i nieco szybszÄ… jazdÄ™, wybierz ten model – nadaje siÄ™ do tego idealnie. Plecy sÄ… nieco bardziej pochylone (30-60 stopni) w stosunku do podÅ‚oża, a odlegÅ‚ość pomiÄ™dzy kierownicÄ… a siodÅ‚em jest relatywnie duża.
Â
4) MTB
Ten rower do najwygodniejszych nie należy, ale za to pozwala na optymalnÄ… pozycjÄ™ do Å›cigania. Plecy w tym przypadku sÄ… mocno pochylone (15 – 30 stopni) w celu uzyskania jak najbardziej aerodynamicznej pozycji, a siodÅ‚o znajduje siÄ™ na wyższej wysokoÅ›ci niż kierownica.
Â
W zależności od preferowanego stylu jazdy i rodzaju aktywności pozycję na rowerze ustawiamy w trzech krokach:
Â
1. Prawidłowe ustawienie siodła
Najpierw ustaw siodło, aby jego pozycja była jak najbardziej zbliżona po poziomej. Następnym krokiem będzie ustawienie jego wysokości.
Wejdź na rower i siądź na siodle. Następnie połóż nogę na pedale i ustaw ją w możliwie najbardziej wyprostowanym położeniu. W tej pozycji noga powinna być całkowicie wyprostowana.
Â
2.Pozycja siodła
Obróć korbę do takiej pozycji aby pedał wskazywał godzinę trzecią i połóż na nim nogę. Następnie przesuń siodło w takie położenie aby Twoje kolano było bezpośrednio nad osią pedała. Należy zaznaczyć jedną rzecz. Jeśli przesunięcie siodła było dłuższe niż 10 mm, należy jeszcze raz sprawdzić poprawność jego wysokości. Robisz to tak długo, aż osiągniesz idealną pozycję.
Â
Jeśli nie chcesz próbować samemu dobierać wysokości, położenia oraz rodzaju siodła, możesz także skorzystać z pomocy profesjonalistów. Pomogą Ci nie tylko w ustawieniu pozycji siodła, ale także doradzą jak wybrać najlepszy model, który będzie idealnie odpowiadał specyfice Twojego ciała. Realizowane jest to poprzez maty tensometryczne GeBioM, które w połączeniu z systemem Retul pomagają w rozwiązaniu problemu. Podczas ruchu 64 sensory analizują nacisk kości łonowej, guzów kulszowych i tkanek miękkich na poszczególne strefy siodła. Dostarczone informacje na temat maksymalnego i średniego nacisku, efektywnie wykorzystywanej powierzchni i rozłożenia masy względem osi podłużnej i poprzecznej, umożliwiają dobrać właściwy model. W przypadku funkcjonalnych dysproporcji możliwe jest wykonanie siodła na indywidualne zamówienie.
Â
3. Prawidłowa pozycja kierownicy
KsztaÅ‚t kierownicy, rozmiar i ustawienie skorelowane z szerokoÅ›ciÄ… ramion i gibkoÅ›ciÄ… warunkuje ergonomiÄ™ pozycji. Trafnie dobrana dÅ‚ugość mostka, kÄ…t nachylenia i wysokość zapewnia komfort pracy. WÅ‚aÅ›ciwy chwyt zmniejsza stres na nadgarstki i dÅ‚onie minimalizujÄ…c przeciążenia w obrÄ™bie koÅ„czyny górnej, których konsekwencjÄ… mogÄ… być licznie neuropatie takie jak zespół cieÅ›ni nadgarstka. W zależnoÅ›ci od wyboru stylu jazdy różny bÄ™dzie kÄ…t pomiÄ™dzy ramionami a tuÅ‚owiem. Każda pozycja charakteryzuje siÄ™ innym kÄ…tem ramienia do tuÅ‚owia. To decyduje, ile pracy podczas jazdy muszÄ… wykonać barki, ramiona i rÄ™ce. Można zmieniać ten kÄ…t poprzez dostosowanie dÅ‚ugoÅ›ci i kÄ…ta mostka. JeÅ›li posiadasz mostek z regulacjÄ… kÄ…ta, wówczas można przeprowadzić te ustawienie bardzo precyzyjnie. W pozostaÅ‚ych przypadkach należy prawidÅ‚owo dobrać dÅ‚ugość mostka i kÄ…t jego nachylenia.Â
Â
1 – Rower klasyczny
Kąt pomiędzy plecami a ramionami jest bardzo mały, a dłonie na kierownicy są oparte dość luźno.
Â
2 – Rower miejski
Dobrym wyznacznikiem jest kąt około 90 stopni, aczkolwiek wielu rowerzystów wybiera mniejszy, 60-cio stopniowy kąt, ze względu na odciążanie dłoni.
Â
3 – Rower trekkingowy
Idealne ustawienie to 90 stopni. W takiej pozycji obciążenie jest najlepiej rozkładane.
Â
4 – Rower MTB
KÄ…t wiÄ™kszy od 90 stopni. Powoduje on przybranie bardziej pÅ‚askiej i aerodynamicznej pozycji. Ramiona i rÄ™ce majÄ… do wykonania wiÄ™kszÄ… pracÄ™. Nacisk w obszarze siodÅ‚a przesuwa siÄ™ do przodu.Â
Â
Szerokość kierownicy to jedna z najważniejszych kwestii. Powinna odpowiadać szerokości Twoich ramion. Ten wymiar należy zmierzyć od środka do środka położenia rąk na chwytach.
Ręka spoczywa najlepiej na kierownicy gdy dolna część ramienia i dłoń są w linii prostej, czyli nadgarstek nie jest ustawiony pod kątem. W tej pozycji, nerwy łokciowe i promieniowe biegną prosto. Z tych powodów wielu lekarzy sportowych stawia na gięte kierownice. układ ręka-dłoń jest prosty i nie zgina cieśni nadgarstka. Płaskie kierownice są bardziej odpowiednie do sportowych rowerów, np. rowerów górskich. Zapewniają one bardziej bezpośrednią kontrolę sterowania, ale mogą także powodować skoki ciśnienia, stawiając większe obciążenie ramieniu i mięśniom barku.
Â
Wydawać by się mogło że mamy już wszystko ustalone. Pozostała jednak ważna kwestia. Jakbyśmy nie dobrali kierownicy, po dłuższym czasie jazdy, szczególnie podczas wyścigów, odczuwać będziemy zmęczenie dłoni. Zaleca się w tym przypadku zmianę ich ułożenia. Co prawda wielofunkcyjne kierownice odeszły już do lamusa, a oferty producentów w zdecydowanej większości ograniczono do kierownic płaskich i giętych, to jednak do dyspozycji pozostały rogi. To bardzo przydatny dodatek podczas jazdy. Umożliwia łatwą zmianę pozycji rąk co bezpośrednio przekłada się na komfort. Na rynku jest szeroki wybór tego rodzaju części. Nie zawsze warto sugerować się wagą, czy wyglądem. To przede wszystkim musi być wygodne dla Ciebie.
Â
Mamy nadziejÄ™, że ten artykuÅ‚ choć w części pomógÅ‚ Ci prawidÅ‚owo ustawić i dobrać kluczowe elementy w rowerze, wpÅ‚ywajÄ…ce na komfort jazdy. JeÅ›li po lekturze bÄ™dziesz mieć wiÄ™cej pytaÅ„, zapraszamy do odwiedzin strony www.humpert.com – eksperta od ergonomicznych części rowerowych. Tym z Was natomiast, którzy bÄ™dÄ… chcieli ustawić swój rower bardzo dokÅ‚adnie, a także wykonać dodatkowe czynnoÅ›ci poprawiajÄ…ce komfort i efektywność jazdy, polecamy kontakt z ekspertami w tej dziedzinie – warszawskiej ekipie roweroweklimaty.ploraz krakowskiemu veloart.pl, któremu dziÄ™kujemy za materiaÅ‚y i pomoc w pisaniu artykuÅ‚u.
Â
GOCYCLING.pl – to nowy portal rowerowy z aspiracjami na żółtÄ… koszulkÄ™ lidera na polskim rynku rowerowym.  Codzienne nowoÅ›ci, relacje, wywiady, testy sprzÄ™tu, najlepsze trasy rowerowe i inne rekomendacje. Nowość! Wirtualny Rower – aplikacja pomagajÄ…ca skonfigurować wymarzony rower. Gocycling.pl to portal dla wszystkich którzy kochajÄ… rowery, zawodowców i amatorów.
